Kādi ir ieguvumi no individuālajiem treniņiem


 

Raksti par fitnesu

 

Rūpējoties par savu veselību, fiziskas aktivitātes un kustības ir ļoti svarīga profilakses sastāvdaļa. Lai gan pirmajā brīdī ieteikums kustēties vairāk un būt aktīvam šķiet ļoti vienkāršs, tik un tā par to rodas dažādi jautājumi. Šeit var iepazīties ar mūsu treneru sagatavotajiem padomiem un ieteikumiem, kas noderēs, lai pēc iespējas veiksmīgāk izdotos sasniegt tādu fizisko formu, par kādu sen esat sapņojuši!

Viens pret vienu ar savu treneri

Attēls
treneris par individuālajiem treniņiem

Ieguvumu no individuālajiem treniņiem, protams, ir krietni vairāk, bet šie ir četri galvenie, kas grupu nodarbības vietā daudzus motivē izvēlēties treniņu viens pret vienu ar treneri:

1.
100% trenera uzmanība!
Individuālajā treniņā visa uzmanība tiek veltīta tieši tavai fiziskajai sagatavotībai un mērķiem, kurus vēlies sasniegt – kāds vēlas palielināt muskuļu masu, cits samazināt tauku apjomu, vēl kāds iemācīties pareizi trenēties, izmantojot trenažieru zāles aprīkojumu.

2.
Sasniedz rezultātu 3x ātrāk!
Uz grupu nodarbībām parasti nāk cilvēki ar ļoti atšķirīgu fizisko sagatavotību, tāpēc kādam nodarbība var likties par vieglu, bet citam – par smagu. Individuālā treniņā programma tiks sastādīta atbilstoši katra fiziskās sagatavotības pakāpei, lai iecerēto rezultātu sasniegtu pēc iespējas ātrāk.

3.
Trenējoties nepieļausi kļūdas!
Treneris vienmēr būs līdzās, palīdzēs ar padomu un laikus norādīs uz kļūdām, ja kādu vingrojumu veiksmi nepareizi. Tas pasargā arī no iespējamām sporta traumām.

4.
Vieglāk saņemties sportot!
Bieži dzirdam stāstus par to, cik grūti vienam ir saņemties sākt sportot. Uzsākot individuālus treniņus un zinot, ka noteiktā dienā un laikā ir ieplānota tikšanās ar treneri sporta zālē, tas kalpo arī kā laba motivācija. Turklāt treneris ne tikai parāda kā pareizi vingrot, bet disciplinē un motivē nepadoties, lai turpinātu iesākto.

 

+ Vēl daži jautājumi fitnesa trenerim Mario Zariņam

Vai var uz individuālo treniņu atnākt tikai vienu reizi?
Mario: “Var, bet viena individuālā treniņa laikā treneris pagūs tikai iepazīstināt ar trenažieru zāles aprīkojumu, pastāstīt, kā to lietot. Tāds treniņš drīzāk būs kā fitnesa ABC. Taču inventāra klāsts ir ļoti plašs, arī muskuļu grupu ir daudz – lai iemācītu kā darboties mērķtiecīgi, būtu nepieciešami vairāki individuālie treniņi. Optimāli ar 3-4 individuāliem treniņiem būtu pietiekami, lai saprastu, kā pareizi trenažieru zālē strādāt, kā trenēties, kādus vingrinājumus izpildīt, lai sasniegtu izvirzītos mērķus.”

Kurš nosaka, cik bieži individuālie treniņi būs jāapmeklē?
Mario: “Treneris var ieteikt, cik bieži uz treniņiem būtu jānāk, lai ātrāk sasniegtu rezultātu, bet lēmumu vienmēr pieņem klients pats. Ir klienti, kuri nāk trenēties tikai reizi nedēļā, ir tādi, kas nāk biežāk un ir, kas apņemas sportot kādu noteiktu laika periodu.”

Vai pēc individuālā treniņa treneris uzdos arī “mājas darbus” un liks vingrot pārējā laikā patstāvīgi?
Mario: “Vienmēr ir iespēja papildus sastādīt atsevišķu treniņu programmu, lai pārējā laikā varētu turpināt vingrot arī mājās. Piemēram, sākoties pandēmijai, kad sporta klubi kādu laiku strādāt nevarēja, daudzi klienti labprāt izmantoja iespēju tikt pie šādiem individuāli sastādītiem treniņu plāniem, ko sagatavojam no jauna ik pēc 2 nedēļām.”

Vai uz individuālo treniņu var nākt divatā?
Mario: “Katrā ziņā nav jāuztraucās, ka jūsu individuālā treniņa laikā trenerim paralēli būs vēl kāds cits klients, ar kuru viņš strādās. Tā parasti nenotiek. Tomēr nereti uz individuālo treniņu vienlaikus mēdz nākt divi draugi vai pāris – savstarpēji pazīstami cilvēki, kas trenējas kopā un motivē viens otru.”

Cik treniņi nepieciešami, lai apgūtu kā pareizi trenēties trenažieru zālē patstāvīgi?
Mario: “3-4 individuālie treniņi būtu optimālais treniņu skaits, bet, lai sasniegtu konkrētus mērķus, ar to būs pat maz. Ja vēlas palielināt muskuļu masu vai samazināt tauku procentu, viena no lietām, kam jāpievērš uzmanība, ir pareiza treniņu slodzes dozēšana. Diemžēl to nevar iemācīties 3 treniņos, tam nepieciešams ilgāks laiks, dažādi testi, vairāk individuāli veltītas uzmanības.”

 

Pirmo reizi uz jogu. Kas jāzina un kā sagatavoties?

Attēls
Una Munise Vasiļjeva, jogas trenere

Trenere Una Munise Vasiļjeva KRC “Jaunķemeri” Fitnesa centrā vada jogas nodarbības iesācējiem. “Savulaik arī man bija veselības problēmas un toreiz pirmo reizi pamēģināju jogu. Tas ļoti palīdzēja uzlabot pašsajūtu, tāpēc esmu pārliecināta, ka arī citiem joga var būt labs risinājums, tiecoties pretī veselībai.” 

“Joga iesācējiem” tās ir Hatha jogas nodarbības, kas nodrošina fizisko, garīgo un mentālo veselību, īsumā  - harmoniju. Arī pašam terminam “hatha” ir simboliska nozīme, jo tulkojumā no sanskrita “ha” nozīmē Sauli jeb vīrišķo enerģiju, bet “tha” – Mēnesi jeb sievišķo enerģiju. Savienojot šos pretmetus, harmonizējot sievišķo un vīrišķo enerģiju, tiek panākts vajadzīgais līdzsvars, kas spēlē par labu cilvēka veselībai. “Jogai, protams, ir daudz dažādu veidu, bet tieši hatha jogu var uzskatīt par pamatu,” stāsta jogas trenere Una Munise Vasiļjeva. Koncentrējoties uz nodarbības laikā veiktajiem vingrinājumiem un pozām jeb āsanām, tiek panākts arī meditatīvais process. “Tieši ar to joga atšķiras no citām vingrošanas praksēm,jo šajās nodarbībās savu skatienu vēršam uz sevi,uz iekšpusi, koncentrējamies, meditējam. Ikvienam cilvēkam ir savi enerģijas centri (čakras) un joga palīdz šīs enerģijas līdzsvarot.”
Tiem, kuri vēl tikai apsver domu pamēģināt jogu pirmo reizi, trenere Una Munise izskaidro svarīgāko, kas būtu jāzina: 

  • Ieguvumi no jogas

Daudziem muskulatūra ir saspringta, ķermenim trūkst fleksibilitātes, tāpēc nav iespējams panākt pilnvērtīgu relaksāciju, atslābināšanos. Ar jogas elpošanas vingrinājumu praksēm (pranajama) un fiziskajiem vingrinājumiem jeb āsanām ķermenim var palīdzēt atslābināties, lai atkal atjaunotu dzīvības plūsmu organismā. Droši var apgalvot, ka joga rada prieku un sniedz veselību. Hatha joga ne tikai uzlabo lokanību, bet stiprina fizisko ķermeni un trenē prātu, uzlabo asinsriti, koncentrēšanās spējas, līdzsvaro enerģijas apmaiņu organismā.

  • Nodarbības norise

Parasti nodarbība ilgst aptuveni 1,20 h, bet dinamika būs atkarīga no tā, kurā  dienas laikā jogas nodarbība notiek. No rīta nodarbība būs aktīvāka, vakara pusē – mierīgāka. Proti – nodarbība var sākties gan ar atslābināšanos, gan arī aktīvāk – ar iesildīšanās vingrinājumiem. Ja hatha jogas nodarbība notiek no rīta vai pa dienu, tās laikā noteikti tiks izpildīts arī 12 āsanu virknējums Surya Namaskar jeb  “Sveiciens Saulei” vai arī Chandra Namaskar jeb “Mēness sveiciens”, ja nodarbība notiek vakarā. Pēc tam seko atslābināšanās un elpošanas jeb pranajamas vingrinājumi, arī bandhas jeb slēdzējpozas, kad tiek sasprindzināti noteikti muskuļi noteiktās kombinācijās. Tam seko apgrieztās jeb invertās pozas, balansējošās pozas. 

Attēls
Jogas nodarbība "Jaunķemeros"
  • Meditācija

Visa jogas nodarbība pati par sevi ir meditācija, jo caur koncentrēšanos uz āsanām, uz pozām, ko izpilda, cilvēks nonāk meditatīvā stāvoklī. Savukārt ar dažādu elpošanas vingrinājumu palīdzību, ķermenim palīdzam vēl labāk atslābināties. “Ne vienmēr cilvēki ir gatavi nodarbībā dziedāt mantras. Tāpēc mantras var atskaņot caur audio ierīcēm fonā līdz pakāpeniski tas kļūst par dabisku procesu – sajūtot sevī vēlmi, kādā brīdī mantras var sākt dziedāt līdzi, bet tas nekad netiek uzspiests  un nav obligāts,” saka jogas trenere.

  • Piemērots vecums, lai nodarbotos ar jogu

Ar jogu var nodarboties gan bērni, gan seniori, gan cilvēki ar dažādu fiziskās sagatavotības līmeni. Ja ir kādas veselības problēmas, par to pirms nodarbības jogas trenerim noteikti jāpastāsta – tas tiks ņemts vērā. “Galu galā katram no mums ir savs ritms, sava pulsācija, vibrācija un jogā vienmēr tiek ievērota individuāla pieeja ikvienam,” piebilst Una Munise Vasiļjeva.

  • Apģērbs

Jogas nodarbībai piemērots ir tāds apģērbs, kas ir ērts, elpojošs, vēlams, lai tas nebūtu no sintētiska materiāla. Ja mati ir gari, vēlams, lai nodarbības laikā tie būtu saņemti un netraucētu.

 

+Vēl divi jautājumi jogas trenerei

1.Cik ilgi skaitīšos “jogas iesācējs”?

“Jogas iesācējs ir cilvēks, kurš tikai šobrīd sāk meklēt savu ceļu, kā uzlabot veselību. Tas var izrādīties arī ilgstošs process, jo joga nav process, kurā jātiecas ātrāk apgūt vienu sagatavotības līmeni, lai tūdaļ pārietu nākamajā. Tā ir nepārtraukta sevis izzināšana un pilnveidošana, kuru pielāgojam katrs savām vajadzībām. Galvenais, lai tas ir patīkami, bet progresu katrs sajutīs pats. Varbūt sākumā ķermenis bijis saspringts, viss sāpēja, bija grūti noliekties, bet ar laiku lokanība pa milimetram vien uzlabojas, pašsajūta ir arvien labāka, jūtams vairāk enerģijas un šī arī ir tā izaugsme, pēc kuras tiecamies jogā.
Vēl tikai jāuzsver, ka, lai izbaudītu jogas sniegtos labumus, ar vienu nodarbību nedēļā noteikti būs pa maz. Iesaku jogu turpināt praktizēt arī mājās.” 

2.Vai ir cilvēki, kuriem neder joga? 

“Noteikti! Katram ir savs raksturs, temperaments, tāpēc kādam vairāk piemērotas būs ci gun nodarbības, citiem pilates, vēl kādam trenažieru zāle, ja ir vēlme sajust pacilāt hanteles un kārtīgi izsvīst. Jogā āsanas tiek izpildītas ar minimālu piepūli, tāpēc, ja vien cilvēks elpo pareizi un pilda āsanas pats savā ritmā, viņš nesvīst.” 

 

Šķiet saistoši un interesanti!? Ielūkojies mūsu Fitnesa centra nodarbību grafikā šeit un apmeklē Hatha jogas nodarbības pie treneres Alīnas vai “Joga iesācējiem” nodarbību pie treneres Unas Munises.